Agora-onderwijs op basisschool de Bongerd
Bij SPOVenray vinden we het belangrijk dat alle leerlingen onderwijs krijgen dat bij hen past én in de buurt is. Daarom blijven we innoveren om passend onderwijs mogelijk te maken.
Een voorbeeld daarvan is het Agora-onderwijs. In onze Agora-groep op basisschool de Bongerd laten we zien hoe leuk leren kan zijn, ook voor kinderen waarbij het reguliere onderwijssysteem minder goed past.
Waarom Agora-onderwijs?
Het reguliere onderwijs geeft alle leerlingen dezelfde informatie op dezelfde manier. Dat werkt niet voor iedereen. We zijn allemaal anders en niet iedereen heeft dezelfde motivatie en interesses. Agora is een onderwijsvorm die hierop inspeelt.
In het Agora-onderwijs begint het schoolavontuur niet met het antwoord van de leerkracht, maar met de vraag van de leerling. Want als een kind geïnteresseerd is om zelf het antwoord te vinden op een éigen vraag, wordt leren veel leuker! Agora-onderwijs is niet gefocust op het behalen van resultaten door middel van toetsen, maar op het betekenis geven aan de stof en deze in een sociale context te gebruiken. Daarom zitten er ook kinderen van verschillende leeftijden met elkaar gemengd in de groep, om met en van elkaar te leren. Daarnaast ligt de focus op samenwerken, plannen en communiceren; belangrijke vaardigheden die kinderen hun hele leven zullen gebruiken. Doordat we de behoefte van de leerling vooropstellen en hen uitdagen zelf leervragen te bedenken, komen alle leerlingen gemotiveerd en met plezier naar school.
Hoe gaan we te werk?
In onze Agora-groep krijgt iedere leerling de kans om te ontdekken waar hij of zij écht geïnteresseerd in is. Maar dat is niet geheel vrijblijvend. De volgende uitgangspunten staan centraal:
-
Ieder kind volgt zijn eigen leerroute
-
Leerlingen creëren zelf kennis vanuit hun eigen onderzoeksvragen
-
Je kunt een leervraag vanuit ‘vijf werelden’ benaderen: wetenschappelijk, maatschappelijk, ethisch, kunstzinnig, of spiritueel.
-
Agora is de vrijheid om te leren wat je wil, maar geen vrijblijvendheid om te doen wat je wil.
De leerkracht als coach
Agora is een andere manier van onderwijs en vraagt daarom ook om een andere manier van lesgeven. In het Agora-onderwijs is een leerkracht een ‘coach’. De coach begeleidt de leerlingen en zorgt voor verbreding en verdieping door het gesprek aan te gaan met de leerling. Dit doet de coach in de basisvakken zoals rekenen, taal en gym, maar zorgt er ook voor dat er ruimte overblijft voor de individuele leerweg van kinderen.
De coaches hebben een belangrijke rol waarbij ze de leerlingen coachen en inspireren in hun eigen leertraject. Ze zijn het eerste aanspreekpunt van de leerlingen en motiveren hen om dingen te doen, lezen, maken en onderzoeken die ze nog niet eerder gedaan hebben om zich verder te kunnen ontwikkelen. Samen met de leerlingen stelt de coach hoge eisen aan het resultaat en zorgt hij/zij ervoor dat de leerlingen zich niet eenzijdig ontwikkelen. Ze verkennen de toekomst en de wereld om hen heen door regelmatig samen te werken met andere leerlingen én mensen van buiten school. Want ‘leren kun je niet alleen’.
Dit resulteert in passend onderwijs voor elke leerling.
Hoe ziet Agora eruit in de praktijk?
Agora betekent vrijheid binnen een vaste structuur. De dagstructuur staat vast, de invulling kan elke dag verschillen. We beginnen de dag met een gesprek: hoe zit iedereen erbij en welke leervragen heb je vandaag? De blokken daarna kunnen verschillende invullingen hebben. Het ene moment staat de individuele leervraag centraal, het andere moment ligt de nadruk op het ‘samen’ doen. Want in het Agora-onderwijs vinden we het ook belangrijk om van elkaar te leren.
Er is geen vast moment voor klassikale instructies rondom de basisvakken, maar kinderen kunnen zichzelf inschrijven op instructies die zij op een bepaald moment willen volgen. Daarnaast houden we regelmatig inspiratiesessies rondom een specifieke leervraag van de kinderen. Er is ook tijd om aan de eigen leervragen te werken. De kinderen sluiten aan bij de gymlessen van het reguliere onderwijs. In de pauze is er tijd voor ontspanning (zonder digitale middelen) met een boek of meditatie.
Met ondersteuning van de coaches delen de leerlingen delen zelf hun schooldag in.
Samenwerking met ouders
Het Agora-onderwijs vraagt ten slotte óók iets anders van ouders. In het Agora-onderwijs zijn ouders meer betrokken dan in het reguliere onderwijs. Samen met de coach houden ouders de ontwikkeling van het kind in de gaten; wat belangrijk is binnen een systeem zonder toetsen. Daarbij wordt er soms beroep gedaan op ouders om te inspireren. Wat dacht je van samen aan de keukentafel bespreken wat de kinderen leuk vinden en waar ze meer over willen weten? Hiermee kunnen ze de volgende dag op school aan de slag. En zijn we aan het leren over elektriciteit en ben jij elektricien? Misschien wil jij wel komen uitleggen in de groep hoe dit werkt!
Er is meer betrokkenheid, maar het blijft de kunst om niet téveel te willen ingrijpen in de leerweg van de kinderen. Aan de basis staat nog altijd het vertrouwen op de zelfredzaamheid van het kind. Alleen zo krijgen kinderen de vrijheid om te ontdekken waar ze zelf geïnteresseerd in zijn en wordt hun nieuwsgierigheid gestimuleerd.
Meer informatie?
Heb je meer vragen over hoe het Agora-onderwijs op de Bongerd eruitziet, of wil je weten hoe de aanmeldingsprocedure eruitziet? Neem gerust contact op met Karin Buskens, directrice van basisschool de Bongerd, via k.buskens@spovenray.nl of 0478 569711.
Ben je enthousiast geworden door dit verhaal en lijkt het je leuk om te werken in het Agora-Onderwijs? Neem een kijkje op onze werken-bij website voor de laatste vacatures.
Op zoek naar aanvullende informatie over Agora? Bekijk dan de website van de Agoravereniging.